Vortrag: Hilary Sample

Mittwoch, 03/05/2025
19:00
Kuppelsaal
Technische Universität Wien
Hauptgebäude, 4. Stock, Stiege 1
Karlsplatz 13
1040 Wien
Institut für Architektur und Entwerfen
  • englischsprachig

Introduction: Tina Gregoric

Hilary Sample is an architect based in New York City. With Michael Meredith, she co-founded the internationally acclaimed architecture and design studio MOS.
Her work focuses on the creation of cultural and educational spaces within vacant spaces, through collective housing, schools, community centers, galleries, and public art installations.
She is the recipient of the 2010 American Academy of Arts and Letters Award in Architecture, The Smithsonian Cooper Hewitt National Design Award in 2015, The Architectural League of New York Emerging Voices in 2008, 2020 United States Artists Award, and the 2023 American Academy in Rome Prize Fellowship in Architecture. Recent work includes masterplan design, design of the educational building, and curation of the Laboratorio di Vivenda in Mexico, the Krabbesholm Four Studios in Denmark, Petit École in Versailles, and a series of collective housing residential buildings in Washington D.C., and in Asunción, Paraguay; a greenhouse / clinic for the Guangzhou Triennial, and a community incubator in upstate New York.
Hilary is a Professor at Columbia University Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation and holds the inaugural IDC Foundation Professorship in housing design and culture.

d/

Hilary Sample ist eine in New York City ansässige Architektin. Gemeinsam mit Michael Meredith gründete sie das international anerkannte Architektur- und Designstudio MOS.
Der Schwerpunkt ihrer Arbeit liegt auf dem Schaffen von Kultur- und Bildungsräumen in leerstehenden Gebäuden, wie Gemeinschaftswohnungen, Schulen, Gemeindezentren, Galerien und öffentlichen Kunstinstallationen.
Sie wurde 2010 mit dem American Academy of Arts and Letters Award in Architecture, 2015 mit dem Smithsonian Cooper Hewitt National Design Award, 2008 mit dem Architectural League of New York Emerging Voices, 2020 mit dem United States Artists Award und 2023 mit dem American Academy in Rome Prize Fellowship in Architecture ausgezeichnet. Zu den jüngsten Arbeiten gehören der Entwurf des Masterplans, die Gestaltung des Bildungsgebäudes und die Kuration des Laboratorio di Vivenda in Mexiko, der Krabbesholm Four Studios in Dänemark, der Petit École in Versailles und einer Reihe von Wohngebäuden mit Gemeinschaftsunterkünften in Washington D.C. und in Asunción, Paraguay; ein Gewächshaus/Klinik für die Guangzhou Triennial und ein gemeinschaftlicher Inkubator in Upstate New York.
Hilary Sample ist Professorin an der Columbia University Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation und hat die erste IDC-Stiftungsprofessur für Wohnbau und -kultur inne.

Foto © Michael Vahrenwald